Vision Planner: van het praktische industrieterrein naar de bruisende binnenstad
Joris Joppe is directeur van Visionplanner: een mooi en uniek bedrijf dat zich volledig richt op software voor de accountancywereld. Zelf woont hij in Rotterdam, maar inmiddels bevindt het hoofdkantoor van Visionplanner zich al tien jaar in Veenendaal. Ongeveer vijf jaar geleden verhuisde het bedrijf van het industrieterrein aan de A12 naar Veenendaal Centrum. En dat bevalt eigenlijk stukken beter. ‘Wij zitten aan de Brouwersgracht en vinden deze omgeving superfijn. Het is een stuk aantrekkelijker om met ons bedrijf in de binnenstad te zitten’, zo vertelt Joris ons.
Wat was de voornaamste reden om te verhuizen naar de binnenstad van Veenendaal?
‘Nou, kijk maar eens goed om je heen hier! Het gebied rond de Brouwersgracht is zó goed opgeknapt. Vooral met mooi weer is het een feestje om aan het stadsstrand te zitten. Collega’s gaan vaak de deur uit voor een ijsje of een drankje. Kijk, het is voor ons belangrijk om een aantrekkelijke werklocatie te betreden. Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent en zij houden nou eenmaal van een inspirerende omgeving.’
Wat is jouw beeld van Veenendaal en het centrum?
‘Als Randstedeling ben ik erg blij met de betaalbaarheid en bereikbaarheid van Veenendaal. Met je bedrijf de binnenstad in trekken? Dat kun je in Amsterdam en Rotterdam wel vergeten. Alleen al vanwege de files. Ik vind de werkomgeving hier heel fijn aan de Brouwersgracht, in het vernieuwde centrum. En we hebben natuurlijk een mooi pand. Veenendaal is een stuk prettiger dan, pak ‘m beet, Gouda of Alphen a/d Rijn. Er zijn erg veel winkels, je kunt hier goed parkeren en de binnenstad is autovrij. Dat Veenendaal geen toeristische trekpleister is, werkt voor mij juíst positief.’
Winkelstad Veenendaal heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. Wat is er veranderd?
‘Er worden veel woningen gebouwd in het centrum. De karakteristieke hoogbouw rond het stadsstrand aan de Brouwersgracht is meer dan geslaagd. Alles in de binnenstad is zo goed georganiseerd. En mensen zijn hier vriendelijk. Bovendien biedt de stad een divers winkelaanbod. Je moet hier geen Gucci verwachten, maar de meeste mensen kunnen hier prima uit de voeten. Er is veel ruimte voor lokale ondernemers, wat het centrum een gemoedelijk karakter geeft.’
Dat zijn veel positieve punten! Is er ook iets dat tegenvalt?
Lachend: ‘Nou, voor onze deur heerst een bijzondere infrastructuur moet ik eerlijk zeggen. Iedereen scheurt daar maar rond met z’n fiets, het kan behoorlijk chaotisch zijn. Maar goed, laat ik ook dít punt positief benaderen: het is hier nooit saai!’
Wij zitten aan de Brouwersgracht en vinden deze omgeving superfijn. Het is een stuk aantrekkelijker om met ons bedrijf in de binnenstad te zitten
Winkelstad Veenendaal is en blijft volop in beweging. Zie jij nog kansen voor de toekomst?
‘De verbinding naar het centrum vanaf treinstation Veenendaal de Klomp is niet optimaal. Veel collega’s komen hier aan, dan is het al snel twintig minuten lopen. Tijdens de spitsuren zijn de snelwegen lastig bereikbaar met de auto. Verder vind ik het oprecht een zeer prettige plek. Ik denk dat wij als ondernemers uit de binnenstad voor nog meer bedrijvigheid kunnen zorgen. Zo hoop ik dat steeds meer ondernemers hier naartoe trekken, zodat we ook echt lunchdrukte kunnen creëren tijdens het middaguur.
Wat misschien wel een goed idee is voor de gemeente Veenendaal, is om te kijken naar de komst van bedrijfsverzamelgebouwen in het centrum. Kleine kantoorruimtes en lofts voor zelfstandige ondernemers. Ik weet dat we hier niet op de Amsterdamse Zuidas zitten, maar er is vast wel vraag naar. Koppel er een leuk concept aan en creëer een plek waar mensen écht graag komen. Downtown timmert al hard aan de weg op dit gebied!’